Bewegingsonderwijs
Bij BS Boon streven we ernaar om ons bewegingsonderwijs uitdagend en stimulerend te maken, zodat het aansluit bij de talenten en behoeften van al onze leerlingen. We geloven dat kinderen gemotiveerd moeten worden om te leren, hun grenzen te verleggen en verschillen te waarderen. Beweging biedt niet alleen kansen voor lichamelijke ontwikkeling, maar ook voor sociale en emotionele groei.
Doelstellingen
In ons bewegingsonderwijs integreren we de volgende doelstellingen:
- Sociale Competentie: We werken aan vaardigheden in conflictoplossing, zodat leerlingen beter leren omgaan met sociale situaties.
- Verantwoordelijkheid: Kinderen worden gestimuleerd om verantwoordelijkheid te nemen voor het sociale klimaat binnen de school en de groep.
- Groepsklimaat: We bevorderen respect en waardering voor verschillen, wat bijdraagt aan betere relaties binnen de groep.
- Actieve Betrokkenheid: Leerlingen krijgen een stem in het proces en worden aangemoedigd om mee te denken en zich verantwoordelijk te voelen.
Fysieke Gezondheid
We zijn ons bewust van de risico’s van fysieke inactiviteit, zoals overgewicht en gezondheidsproblemen. Daarom is het belangrijk dat kinderen in onze school regelmatig bewegen. Door hen te stimuleren tot actief deelnemen aan bewegingsonderwijs, dragen we bij aan hun lichamelijke gezondheid en verminderen we het risico op blessures en andere lichamelijke klachten.
Pedagogisch Klimaat
Onze aanpak in het bewegingsonderwijs draagt ook bij aan een positief pedagogisch klimaat. We leren kinderen omgaan met winst en verlies, samenspel en verschillen in vaardigheden, waardoor zij zich sociaal-emotioneel kunnen ontwikkelen.
Bij BS Boon willen we dat ieder kind zich gezien, gehoord en betrokken voelt. Door ons bewegingsonderwijs zorgvuldig vorm te geven, helpen we leerlingen niet alleen in hun fysieke ontwikkeling, maar ook in hun sociale en emotionele groei.